13 May 2009

Kajian Kepustakaan - Kuliah 4 (Dr. Siti Fatimah)

Kajian Kepustakaan

Gambar bersumber dari: The Hekman Library

Berdasarkan kuliah Dr. Siti:

Kajian Kepustakaan adalah kajian jenis literature review a.d.b.m (Atau Dalam Bahasa Melayunya) soroton ke atas bahan-bahan literatur ilmiah seperti buku, jurnal, artikel-artikel seminar dan laporan. Kajian ini dilakukan secara kritikal terhadap isi-isi yang dikemukakan oleh sumber-sumber tersebut dan melibatkan kemahiran berfikir aras tinggi seperti berikut;


  1. Membanding dan membeza
  2. Menganalisis
  3. Menilai
  4. Membuat kesimpulan
  5. Mensintesis

Daripada apa yang saya fahami:

Kajian kepustakaan ini memerlukan kita mencari maklumat mengenai masalah atau tajuk kajian yang perlu dikaji (kita pilih untuk kaji) melalui sumber-sumber ilmiah bercetak, atau digital (e-journal/e-book dsb). Daripada masalah atau tajuk tersebut, kita cari (create) keywords yang berkaitan, dan menggunakan keywords tersebutlah kita mencari maklumat sama ada melalui index pada halaman-halaman akhir sesebuah buku atau untuk ditaip pada ruangan search pada enjin carian atau pangkalan data.

Setelah mendapatkan bahan rujukan yang dikehendaki, maka bermulalah aktiviti menganalisa maklumat-maklumat yang ada dengan cara membuat perbandingan / pembezaan (mengenalpasti persamaan dan perbezaan), mensintesis (menggabungkan beberapa bahagian untuk menghasilkan poin baru), menilai (setelah dibeza-beza dan disama-samakan, kita membuat pertimbangan antara ciri-ciri yang ada) dan akhirnya membuat kesimpulan yakni rumusan akhir kesemua maklumat yang telah dianalisa tersebut.

Seterusnya, kita akan membuat laporan daripada analisa kajian kepustakaan ini. Laporan tersebut mestilah meletakkan semua rujukan (cite-kan), apa yang telah kita rujuk. Mean, we have to give credits to those people that we have cited from their articles or source.

That's all for now. Need to go for bowling, I'll continue soon...

(^_^)/' o___lllllll____o XX!!

Go for strike everyone!

Thank You For Reading
Got any comment?
Please let me know about it..
See ya on the next post
(^_^)

2 comments:

  1. Selamat Hari Guru cikgu huda...moge kite terus sabar dalam menempuh segala mehnah dunia...amin...

    ReplyDelete
  2. SELAMAT HARI GURU
    Selamat ber-Kajian Tindakan
    Selamat ber-Seminar

    ReplyDelete

Please specify your name, nick-name and site, thanks for commenting...eh, commening..urm...commentating(?) (^_^)